«Så tykk du er!»

Peter_Paul_Rubens_-_The_Three_Graces_-_WGA20440

Her om dagen kom en dame bort til meg, tok tak i en valke, og sa dette til meg med bekymret stemme.

Jeg kjenner denne damen. Jeg vet at hun bare ønsker meg vel, og jeg liker henne. Jeg vet at hun ikke tenkte så langt, ikke mente det sånn, og slettes ikke visste hvor mange ganger dette har skjedd tidligere. Ved noen anledninger er disse ordene det aller første folk har sagt i det vi håndhilste. Ikke «hei», ikke navnet sitt, ikke «hyggelig å hilse på deg», men:

«Så tykk du er!»

Merkelig at folk får seg til å gjøre slikt, er det ikke? Rimelig uhøflig, er det ikke?

Hun har jo rett. Men jeg vet det altså allerede. Det er ikke slik at jeg på noe som helst vis ble overrasket over denne informasjonen.

For ordens skyld:

Jeg ligger innenfor det som regnes som normalt på BMI-skalaen, ganske nært grensen til neste kategori. Men jeg ligger der stabilt, og har gjort det hele mitt liv. Min mor har samme type kropp. Min bestefar hadde samme type kropp. Jeg har en fysisk jobb som holder formen i sjakk, og lager sunn mat fra grunnen av.

Etter 34 år aner jeg fortsatt ikke hva jeg skal svare, når folk sier dette til meg. Folk som bare vil meg vel, og ikke vet at de bare er den siste i en lang kommentarrekke.

Kroppskommentatorene.

Det er ikke min jobb å oppdra disse menneskene. Og jeg blir ikke mer enn mildt irritert, nå. Men den tiårige versjonen av meg selv slet veldig med dette. Så for alle andre som opplever lignende, har jeg lyst til å endelig kommentere tilbake.

Kroppen min har det helt fint, takk. Jeg er ikke sykelig selv om jeg ikke ser like gjennomsnittlig ut som deg. Men er noe av dette egentlig interessant? Nei.

Det som er interessant er at du velger å kommentere et annet menneskes utseende, og at du gjør det på den måten du gjør. Så uvitende og frekk på samme tid at det er en ren bragd.

La oss nå stoppe litt opp og se på denne teksten.

Min irritasjon virker forståelig, gjør den ikke? Det er frekt å si at folk er tykke, er det ikke?

Vel, jeg har en innrømmelse å komme med: Tre ord i denne teksten er ren løgn. De ordene gjemmer seg blant annet i den øverste setningen, og i overskriften.

For damen tok ikke tak i en valke, hun tok grep omkring håndleddet mitt. Målte meg. Holdt fast mens hun utbrøt:

«Så tynn du er!»

med bekymret stemme.

Nå, les teksten en gang til, og se om du oppfatter min reaksjon noe mindre berettiget. For jeg kan love deg, den er nøyaktig den samme.

x1980-7

Legg igjen en kommentar

