Lek og harmløs vold

Children_playing_in_street,_New_York

Jeg bor rett ved en barneskole.

Det kunne vært en hvilken som helst barneskole, og jeg kjenner meg igjen i det jeg ser, når jeg står der i fjerde etasje og kikker ned over skolegården. Det er friminutt, og barna løper ut av dørene, over asfalten, bort til klatrestativet, eller basketballbanen, eller fotballbanen. De løper etter hverandre. De lekeslåss. Holder hverandre fast, dytter hverandre, sparker etter hverandre. Leker karate.

Der er den guttegjengen jeg har lagt merke til mange ganger tidligere. En flokk hyener ute etter trøbbel. Noen dager har de nok med sin egen rangstige. Jeg kaller det «borgerkrig», «kongen på haugen». Andre dager skjer krigføringen utenfor flokken. Grenser forsvinner. Som i dag.

De løper etter ei jente, holder henne fast, drar henne med seg bortover asfalten og ned en utendørs kjellertrapp, hvor de blokkerer utgangen. Jenta prøver å komme seg opp og ut derfra. De dytter henne tilbake. Igjen og igjen. De er ganske hardhendte. Det ser ikke noe gøy ut å være den jenta.

Noen andre jenter i skolegården går bort til en lærer, og peker mot guttegjengen og deres fange. Læreren trasker bort til kjellertrappen, blir stående der en stund der og snakker med guttene. Så går han igjen. Guttene har ikke rikket seg en centimeter. Jenta prøver fortsatt å komme seg opp. Jeg lurer på hva læreren egentlig sa. Og om jenta sa at det var greit eller ikke. Å bli holdt fast, dyttet, tatt til fange, sperret inne, skreket inn i øret.

Jeg synes ikke det ser ut som hun liker det. Jeg synes hun ser mildt sagt forbannet ut. De andre jentene kommer henne til unnsetning, og får henne omsider vekk derfra. Ikke læreren. Jentene. De må visst ordne opp selv der i gården. Guttene løper etter dem, roper noe etter dem. Jentene stopper opp, roper noe tilbake.

Kroppsspråk sier meg at jentene er lei nå. De vil være i fred, ha en pause. Men det skjer ikke. De omringes av guttegjengen. Guttehender strekker seg mot dem. Karatespark treffer lufta. To av jentene løper vekk, og tar igjen kontakt med læreren. De peker på guttegjengen. Læreren lytter til dem, men han går ikke bort til guttene for å snakke med dem. Jeg lurer på hva han sier til jentene.

Nå har guttene mobilisert forsterkninger. De er ca 20 gutter mot fem – seks jenter nå. Nok til å sperre tre av jentene inne, igjen. Nok til å holde en av jentene helt bom fast. Lenge. Altfor lenge. Hun står helt stille. Og når de dytter henne i retning av kjellertrappen, stritter hun ikke imot. Hun har visst resignert. Guttene drar henne forbi læreren, som sier ett eller annet til dem som passerer. Jentas ansikt er uttrykksløst. Hun stirrer i retning av kjellertrappen.

Det kommer flere jenter til, og det ser ut til at de er flinkere til å organisere seg enn guttene. Snart er alle ute av fengsel igjen. Endelig.

Snart er storefri over.

De to frontene står steilt mot hverandre midt i skolegården. Litt over 20 gutter og litt under 10 jenter. Guttene minner meg som sagt om en gjeng hyener, mens jentene ligner kloke gamle elefanter der de står sammen i flokk. Stødige. Helt stille. Voksne. De responderer overhodet ikke på guttenes forsøk på å dytte dem, men står der bare, som urokkelige granittbautaer.

Til slutt gidder ikke guttene mer, og begynner å glefse etter hverandre i stedet. Jentene får endelig gå i fred.

Så hva har jentene lært? De har lært at det ikke alltid hjelper å be en voksen om hjelp. De har lært at man ikke bør være ensom jente mot en flokk hyenegutter. De har lært at det kan være virkningsfullt å selv organisere seg i flokk.

Jeg vil helst ikke tenke på hva guttene har lært:

Du kan holde fast en jente. Du kan skrike høyt inn i øret hennes. Du kan klype henne. Du kan dytte henne ned en trapp gjentatte ganger. Du kan sperre henne inne. Listen er lang. Og du kan gjøre alt dette uten konsekvenser. Læreren kommer ikke til å blande seg inn.

Tenk om jentene også har lært dette.

Tenk hvor ødeleggende det kan være for en jente å lære dette, igjen og igjen.

Dersom jeg hadde sett voksne menn oppføre seg slik, hadde jeg ringt politiet.

Men gutter er gutter, eller hva? Gutter er jo bare litt voldsomme i leken? De mener ikke noe vondt, gjør de vel? De er sikkert bare litt småforelska i disse jentene, og dette er bare deres måte å vise interesse på, er det ikke? De kommer nok til å oppføre seg bedre når de blir voksne? For dette er jo bare harmløs «guttelek»?

Boys_playing_Leapfrog

19 thoughts on “Lek og harmløs vold

  1. Jeg er glad for å høre at du har tatt dette opp med rektor. Som rektor på egen skole er jeg svært opptatt av at det skal være et godt sted å være for ALLE elever. Denne typen oppførsel skal IKKE godtas.

    Som du skriver mot slutten så er det nok ikke tvil om at det blant mange voksne oppfattes som greit fordi ‘gutter er gutter’, men sannheten er at barna venner seg til en måte å være på og at det går greit for man slipper unna.

    På vår skole har vi forbud mot alle voldelige leker og all lekeslåssing, og jeg håper alle voksne skjønner hvorfor etter å ha lest ditt blogginnlegg.

  2. Bra blogg!

    Det er Magne fra VG her, nå har jeg anbefalt innlegget ditt på forsiden av VG slik at flere kan få gleden av det.

    Er det andre som skriver en god blogg og vil ha mange lesere? Ikke nøl med å sende en epost til meg på magnea |a| vg.no eller @magneda på Twitter.

    🙂

  3. Gutter har mye energi, konkuranse innstinkt(hvem er sterkest, raskest, best i fotball osv). Dagens barn er for mye inne og er i for lite aktivitet. Når disse guttene ikke klarer å sitte stille i klasserommet får de diagnosen adhd istendenfor en løpetur. Når guttene spiller fotball blir de bedt om å roe seg ned fordi de er for røffe for jentene som også vill spille. Gutter i voksealder må få ut energi og frustasjon ellers går det utover konsentrasjonsevne og velvære. Lekeslåssing og røffe leker er fantastisk for gutter fordi det gir dem mestring følelse, de lærer grenser, vite hva kroppene deres er i stand til og de får ut frustasjon og energi. Gutter må få lov til å leke på sin måte, akkurat som jenter. Det er helt misforstått pedagogikk å forby «ikke politisk korrekt lek».
    Disse lekene burde selvfølgelig være under voksen tildstedeværelse. For å veilede, trøste og se at ting ikke går ut av styr(som det gjorde i innlegget)

    • Jeg stjeler et sitat fra et annet kommentarfelt:

      «Forskjellen mellom lek og “på ekte” er når rammene forsvinner. Når man ikke kan trå ut og si “nok nå”. Lek er en helt egen tilstand man slettes ikke trenger regulere, gi innspill ja og utforske med ungene/ungdommene/tweens. Men når aktører ikke lengre kan fri seg fra leken, så er det noe annet. Da kan man ikke lengre utforske uhemmet.»

      I mine øyne (og det var jo de som faktisk så dette skje) var det tydelig at her var det flere barn som overhodet ikke hadde lyst til å være en del av denne «leken». Slikt skal respekteres, og de som ikke gjør dette har et problem.

      • å virkelig lære seg noe skjer når grensene er diffuse, når man utforsker dem. for å vite hvor grensene er må de brytes i blant. ups, der gikk vi for langt gitt, da har vi lært det. å gråte etter en tøff takling på fotballbanen er ikke nødvendigvis så farlig. da gir man litt kjeft til takleren, men samtidig ber man den taklede å komme seg opp igjen.

  4. Har lest din kommentar, men å ta tak i det etter hendelsen er jo bra det, men hvorfor gjorde du ikke noe der og da? Som å gå ned til dem.

  5. Hadde ikke mulighet til det, med en baby som krevde sitt «der og da».

    Ringte dog skolens kontor mens det stod på. Men det var dessverre ingen som svarte. (Og de hadde ikke hørt hva jeg sa om jeg kauket ut av vinduet, heller.)

  6. Det er synd at det er mye slikt.. men det blir for dumt og bare skrive om gutta! Alltid gutta som starter? alltid gutta som er aggressive? alltid gutta som klår? alltid gutta som bråker?
    Er en fin blogg men hvis du bor rett ved en barneskolen så har du sikkert sett noe BS fra jentene også..
    eller?

    • Har sett ting jeg har reagert på ved jentene også, ja.

      Dette er imidlertid den mest ekstreme episoden jeg har sett i denne skolegården. Og det var tilfeldigvis snakk om en guttegjeng denne gangen. Men at jeg skriver om dem, utelukker ikke at jenter kan gjøre det samme. Selvsagt kan de det.

  7. Jenter er såvisst ikke noe bedre mht å bedrive mobbing og trakassering. De kan være vel så utspekulerte og spesielt innen psykisk mobbing, utstøting og utfrysning av medelever. Det må bli slutt på at det ALLTID er et angrep på gutters utagerende måte å være på. Det er helt naturlig at gutter er fysisk aktive og at de slåss når de leker. Det er heller neppe så skadelig som de engstelige kvinnene i vinduene hevder. Gutter har en tendens til å slåss og så bli ferdig med saken. Jenter kan holde på med mobbing og trakassering inn i evigheten.

  8. Noe jeg selv husker fra min tid på barneskolen (som nå er godt rundt 15 år siden), er at det var ganger hvor vi også gikk bort til lærere og sa ifra om at nå var det noe som skjedde som krevde at en voksenperson kom og ryddet opp og vi fikk da til svar at vi var da gamle nok til å prøve ordne opp selv! (Dette var rundt 5-6-klasse om jeg husker riktig.) Javisst kan man prøve ordne opp selv, men hva om det ikke nytter? Min erfaring var jo at de fleste av oss løp ikke til læreren for å «sladre om den minste ting», uansett skal nå en lærer bli med og se hva som foregår!

Legg igjen en kommentar

